Akromegali

Akromegali Nedir?

Hipofiz adenomunun neden olduğu, aşırı büyüme hormonu salgısının vücudu zamansız olarak büyümeye zorladığı bir hastalıktır.

Akromegalinin belirti ve bulguları nedir?

Ellerde ayaklarda büyüme,
çenede uzama,
burunda büyüme,
yüzde kabalaşma,
alında çıkıntı oluşması,
dilde büyüme,
kalpte büyüme,
kan damarlarında ateroskleroz
seste kabalaşma akromegalinin belirtileridir.

Akromegali son derece sinsi seyreden bir hastalıktır. Yavaş yavaş yüzü değiştirdiği için anlaşıldığında hasta çoktan normal yapısını kaybetmiş olabilir.

Akromegaliye neden olan hipofiz adenomları çoğunlukla 1 cm nin altında iken yakalanırlar. %40 olguda ise geç kalındığından dolayı daha büyük olabilirler. Geç kalınmış olgularda adenomun çok büyümesine bağlı körlük de meydana gelebilir.

Hipofiz adenomu çok hızlı büyüyorsa içine kanayarak aniden tam körlük veya hayati tehlike oluşturabilir.

Akromegalinin tedavisi nedir?

Akromegalinin bilinen en etkili tedavisi hipofiz adenomunun tam olarak çıkarılmasıdır.

Beyin cerrahisi açısından hipofiz adenomunun tam olarak çıkarılması “meydan okuyucu” bir ameliyattır. Çünkü hipofiz adenomun çok az bir kısmının kalması bile hastalığın devam etmesi anlamına gelmektedir.

Hastalığın ameliyatla hipofiz adenomunun tedavi edilip edilmediği ameliyattan sonra yapılan büyüme hormonu ve IGF-1 adı verilen hormonun seviyesinin normale düşüp düşmediği ile anlaşılır. Tam olarak çıkarılan adenomlarda bile IGF-1’in normal seviyesine düşmesi genellikle ameliayattan sonra 3. ayda görülmektedir.

Ameliyattan sonra tedavinin nasıl devam edileceğine, Gama knife gibi ışın tedavisi alınıp alınmayacağına ve somatostatin tedavisi yapılıp yapılmayacağıan karar vermek gerekir.

Akromegaliye neden olan hipofiz ameliyatının sonuçları nelerdir? Akromegali ameliyatı olan hastaların hikayelerini aşağıda hazırladığım videolarda izleyebilirsiniz. Birçok hastanın Akromegali ile ilgili tecrübelerini dinleyebilirsiniz.