Akromegali

Posted on Posted in Hipofiz

Hipofiz adenomunun neden olduğu akromegali hastalığı:

Büyüme hormonu salgılayan hipofiz adenomları akromegali adı verilen ve

ellerde ayaklarda büyüme,
çenede uzama,
burunda büyüme,
yüzde kabalaşma,
alında çıkıntı oluşması,
dilde büyüme,
kalpte büyüme,
kan damarlarında ateroskleroz
seste kabalaşma ile seyreden özel bir hastalığa neden olurlar.
Akromegali son derece sinsi seyreden bir hastalıktır. Yavaş yavaş yüzü değiştirdiği için anlaşıldığında hasta çoktan normal yapısını kaybetmiş olabilir.

Akromegaliye neden olan hipofiz adenomları çoğunlukla 1 cm nin altında iken yakalanırlar. %40 olguda ise geç kalındığından dolayı daha büyük olabilirler. Geç kalınmış olgularda adenomun çok büyümesine bağlı körlük de meydana gelebilir.

Adenom çok hızlı büyüyorsa içine kanayarak aniden tam körlük veya hayati tehlike oluşturabilir.

Akromegalinin bilinen en etkili tedavisi adenomun tam olarak çıkarılmasıdır.

Beyin cerrahisi açısından adenomun tam olarak çıkarılması “meydan okuyucu” bir ameliyattır. Çünkü adenomun çok az bir kısmının kalması bile hastalığın devam etmesi anlamına gelmektedir.

Hastalığın ameliyatla tedavi edilip edilmediği ameliyattan sonra yapılan büyüme hormonu ve IGF-1 adı verilen hormonun seviyesinin normale düşüp düşmediği ile anlaşılır. Tam olarak çıkarılan adenomlarda bile IGF-1’in normal seviyesine düşmesi genellikle ameliayattan sonra 3. ayda görülmektedir.

Ameliyattan sonra tedavinin nasıl devam edileceğine, Gama knife gibi ışın tedavisi alınıp alınmayacağına ve somatostatin tedavisi yapılıp yapılmayacağıan karar vermek gerekir.