Bel Fıtığı - Far Lateral Yerleşimli

Far lateral bel fıtığı normal bel fıtığına göre çok nadir görülür ve genellikle hastanın çok şiddetli bel ve bacak ağrıları olmasına rağmen nedeni anlaşılamaz. Bu hastalar normal bel fıtığı ameliyatı olunca şikayetleri geçmez. Normal L3-4 disk aralığında (mesafesinde) bel fıtığı olunca L4 siniri etkilenirken aynı L3-4 disk aralığında far lateral bel fıtığı olduğunda L3 siniri etkilenir. Far lateral disk hastalığını anlamanın yolu bel MR görüntülerini çok iyi okuyup hastayı ayrıntılı olarak muayene etmektir. Fıtık tarafından etkilenen sinire uygun olan ameliyat yapıldığında hastanın şikayetleri geçecektir.

Sinirler omurilik kılıfından sinir kökü olarak ayrılırlar, kemik bir kanaldan geçerler ve sinir olarak dağılacakları vücut bölgesine doğru yol alırlar. Far lateral bel fıtıkları sinir kökünün kemik kanaldan çıktıktan sonra disk tarafından sıkıştırılması halidir. Normal bel fıtığı ise sinir kökünün kemik kanala girmeden önce disk tarafından sıkıştırılmasıdır. Sinirin kökü; sırtından, omuzundan, koltuk altından veya kanal içinde gövdesinden sıkıştırılabilir.

Yandaki  videoda sağ L3 kök ağrısı olan bir hastada sağ L3-4 seviyesindeki far lateral bel fıtığının MR görüntüsünü ve hastanın nasıl ameliyat edildiğini gösterdim. Dikkat edilirse L4 kökü disk tarafından sıkıştırılmadığı için diskin kılıfı bu bölgede bozulmadan sağlam bırakılmıştır. Sadece basıyı yapan far lateral yani uzak yan taraftaki bası yapan disk kısımları alınmıştır.