Bel Fıtığı

Posted on Posted in Omurga - boyun- sırt- bel, Omurilik

Bel ağrısı toplumda çok sık görülen bir hastalıktır. Ancak bel fıtığı bel ağrısı kadar sık değildir. Bel kaslarının ağrısı, Bel eklemlerinin ağrısı, Bel kaymasına bağlı ağrı, İnstablite ağrısı, Dar kanal ağrısı, Belin yaşlanmaya bağlı dejenerasyonunun ağrısı, Bel kemiklerinin kemik erimesine bağlı ağrı ve Fibromyaljitipi ağrılar,  bel fıtığı ağrıları ile karıştırılır. Her bel ağrısı bel fıtığı değildir. Bel fıtığını aşağıdaki örneklerle anlatıyorum.

BF-L5-S1-DH

Yandaki sagittal MRI kesitinde solda L5-S1 kemikleri arasındaki diskin arkaya yani spinal kanal doğru taşarak çıkmış olduğu görülüyor.

Sağda ise fıtıklaşan kısmı kolay anlaşılması için aydınlatarak gösterdim.

BF-LDH-axial-boyalı

Yanki axial MRI kesiti fıtık olan disk mesafesinden geçmektedir.

Fıtıklaşarak yuvasından çıkan disk parçasının kanalaı nasıl doldurduğu ve sağ taraftaki sinirleri nasıl sıkıştırdığı görülüyor.

Fıtıklaşan kısmı kırmızıya boyadım.

BF-Disk-lameller

Yanda diskin iç yaısı ve diski sınırlayan ve normalde taşmasını engelleyen kılıfın yapısı görülüyor.

BF-dejenerasyon

Yanda ortada, genç insanda, normal diskin yan kesitte iç yapısı, yüksekliği ve kanal ile olan ilişkisi görülüyor.

Sağda yaşlanmış belde diskin ezilmiş, yüksekliği azalmış ve kanalı kısmen daraltmış olan yapısı görülüyor.

Solda ise genç insanda bel fıtığı görülüyor.

BF-modifiye-dallas-diskografisi

Solda bel fıtığının değişik aşamalarını gösteren  modifiye dallas diskografi diagramı görülüyor.

Bel fıtığı farklı aşamalarda görülebilir.

Bu nedenle her aşamada farklı tedaviler önerilebilir.

TEDAVİ

• İlaç tedavisi
  • Fizik tedavi
  • Kas ve eklem içi enjeksiyonlar
  • Ameliyat

AMELİYAT

Bel fıtığının tedavisinde altın standart mikrocerrahi yöntem ile ameliyat yapmaktır. Ameliyatın başarısını etkiyen ameliyata bağlı faktörler:

• yapılan cilt insizyonu,
  • kas diseksiyonu miktarı,
  • laminektomi ile alınan kemik miktarı,
  • faset eklemin ne kadarının alındığı,
  • sinirin geçtiği kanalın çatısının açılıp açılmadığı,
  • Pars adı verilen kemik köprünün hasar görüp görmediği

Ameliyat sonrasıdan hastaya ait faktörler:

• granülasyon denilen nedbe dokusunun oluşması
  • hastanın ameliyat sonrası hemen ağrılarının geçmesi nedeniyle hastanın hızla normal hayatına geri dönmesi
  • fıtığın tekrar etmesi

Aşağıda en sık yapılan bel fıtığı ameliyatlarına örnekler verdim. Bu ameliyatlar mikrocerrahi teknikle yapılmıştır. Umarım faydalı olur. iyi seyirler.