Trigeminal Nevralji

Trigeminal nevralji ağrısı kuşkusuz çok korkunç ve özetle bitirici bir ağrıdır.

Trigeminal Nevralji ağrısı elektrik çarpması olarak başlar. İnsan önce ne olduğunu anlamaz. Dişim ağrıyor herhalde der, çünkü ancak diş ağrısı bu kadar korkunç olabilir diye düşünür. Diş doktoruna gider önce bir sonra iki sonra belki üç dişini çekerler. Hiç fayda etmez. Ağrı kesicilerin hemen hemen hiç faydası olmaz. ağrı tipik olarak elektrik çarpması gibi gelir ve çarptığı anda konuşturmaz, yemek yedirmez, güldürmez, iflah etmez. Önceleri günde birkaç defa ile başlar sonra giderek sıklığı artabilir. Sıklığı arttıkça iyice dayanılmaz hal alır. bazen yemek yerken bazen konuşurken tetiklendiği için hasta ağrı tetiklenmesin diye kendini kısıtlamaya başlar. Ağrının ne kadar korkunç olduğunu etrafındakilere izah bile edemez. Ağrıyan yüz tarafıyla yemek yiyemezi çiğneme yapamaz.

Sonunda bir diş doktorunun, nöroloğun ya da beyin cerrahının tanı koyması ile ne olduğu anlaşılır. Trigeminal nevraljinin tanısı ancak hastanın şikayeti ile konur. MR çekerek ya da başka bir tetkik yaparak trigeminal nevralji tanısı konmaz.

Trigeminal nevraljisi olan hastalara beyin MR özellikle CISS sekanslı MR çektiriyoruz. Bunun sebebi beyin sapından çıkıp yüze doğru giden trigeminal sinirin ve etrafındaki damarların görüntülenmesi ve varsa tümör ya da damar anomalilerinin ortaya konmasıdır. Trigeminal nevraljilerin çoğunda herhangi bir tümör ya da anevrizma , AVM gibi bir problem bulunmaz.

Trigeminal Nevraljinin sebebi, trigeminal sinir denen beynin 5 numaralı sinirinin, beyin sapından çıktığı yerde, çoğunlukla SCA ve AICA adını verdiğimiz beyin damarlarından birisi ile yapışarak, damardan sürekli titreşim almasıdır. Damar, her kalp atışında serbest olarak beyin omurilik suyu içinde dalgalanır. Bilmediğimiz bir sebeple damar, sinir köküne yapışırsa her dalgalandığında sinir köküne vurmaya başlar ve her vuruşunda da şiddetli ağrı olur.

Tegretol isimli bir ilacımız var. Eğer hasta Tegretol kullanmaya başlar ve ağrıları azalırsa o zaman trigeminal nevralji olduğuna emin oluruz. Eğer tegretolden fayda görmüyorsa o zaman Atipik trigeminal nevralji olabilir ya da yüzün ağrıya neden olan başka hastalıklarında biri ile karşı karşıya olabiliriz.

Trigeminal nevraljinin sebebini ortadan kaldırmanın tek yolu ameliyat ederek damardan sinir basısını kaldırmaktır. Diğer tedaviler ise siniri yüze girdiği yerde radyofrekans ile 70 derece sıcaklıkta yakmak, kimyasal olarak yakmak, balon ile sıkıştırarak ezmek şeklindedir.

Trigeminal nevralji klasik olarak mikroskop kullanılarak yapılır. Endoskopik trigemnal nevralji ameliyatı ise dünyada sadece çok deneyimli birkaç kişinin yapabildiği endoskopik bir ameliyattır.   Aşağıda bir trigeminal nevralji hastama yaptığım endoskopik trigeminal nevralji ameliyatını gösterdim.  Endoskopik ameliyatta beyin sapı, damarlar ve trigeminal sinir son derece mükemmel bir şeklde görülmektedir.

Prof. Dr. Bülent DÜZ

Her haklı saklıdır, izin alınmadan kısmen ya da tamamen kopyalanamaz. Yazılanlar bilgilendirme amaçlı olup başka amaçlar için kullanılamaz.
Reproduction, electronic or otherwise, without the permission of Bulent DUZ MD is strictly forbidden. All Rights Reserved.

2020